
 

               

Natrag 

 

Tabloid je pozvan 

 

Krik iz demokratske tame, pogled u naivnu prošlost i beznadežnu 
budućnost 

 

JESAM LI JA DRŽAVNI NEPRIJATELJ 

 

U pismu koje je napisao nekadašnji prvoborac demokratskih promena iz 
Kraljeva Ivan Rajović (inače naš kolega, bivši urednik Ibarskih novosti i 
dopisnik Naše Borbe) predsedniku republike Borisu Tadiću, a koje 
Tabloid objavljuje uz neznatno skraćenje i leksičke intervencije, na 
osoben način razotkriven je poraz jedne ideje i još jednom opisano kako 
"revolucija jede svoju decu" 

 



  

 

Ivan Rajović 

 

Poštovani gospodine predsedniče, prinuđen sam da Vam se obratim na 
ovaj način, pošto po svim relevantnim pokazateljima, izgleda da u ovoj 
zemlji ja i dalje imam tretman državnog neprijatelja broj 1, kao i pre 
dvadeset godina u vreme Miloševićeve diktature, protiv koje sam se 
zdušno borio. Ne tražim bilo kakav povlašćeni status, orden zasluga za 
narod, niti bilo kakvo priznanje, tražim samo da se prestane sa mojim 
progonom. 

 

Još od osnivanja političke koalicije DEPOS u Kraljevu, devedesetih 
godina prošlog veka, aktivno sam se uključio u demokratske promene, 
što sada više i nije tako bitno. 

 

 Možda Vam je poznato da sam u jeku demokratskih protesta 96-97. 
god. tri meseca vodio proteste sa Kraljevačkog Milutina (trg u Kraljevu, 
prim. red.) na mitinzima na kojima su prodefilovali gotovo svi tadašnji 
borci za promene na čelu sa pokojnim Zoranom Đinđićem. 

 

Tokom tih protesta dolazilo je i do sukoba sa policijom u kojima sam bio 
pretučen, o čemu postoje zapisi međunarodnih organizacija koje o tome 
vode evidenciju. Sve to vreme bio sam i dopisnik tadašnje Naše Borbe i 
urednik Kraljevačkih novina koje je izdavala tadašnja opozicija. 



 

U tim novinama je objavljen i tekst u kojem kuma, sada pokojnog, dr 
Vukašinovića, direktora Zdravstvenog centra „Studenica" i narodnog 
poslanika SPS, optužuje pomenutog da joj je tražio 5000 maraka da joj 
zaposli ćerku, kumče pomenutog lekara. 

 

Tužio me je Zdravstveni centar, ali se pokazalo na suđenju da je to bilo 
tačno pa sam oslobođen, proglašen nevinim ali sa masom neprijatelja, 
poštovalaca lika i dela pomenutog lekara, na vratu. A jedna od njih, 
tadašnja perjanica SPS i direktorka O.Š. Svetozar Marković Jovanka 
Mihajlović, tužila me je zbog teksta objavljenog u „Ibarskim novostima" 
u trenutku kada je na snazi bio takozvani  Šešeljev zakon o informisanju. 
I ova tužba je oborena, zahvaljujući hrabrosti sudije Radunke Novković. 

 

          Po preuzimanju lokalne vlasti, početkom 1997, kao što Vam je 
verovatno poznato, tadašnja vlast koju je predvodio ministar za 
telekomunikacije Ivan Marković, pokušala je, i uspela u tome, da ukloni 
predajnik TV Kraljevo sa Goča, kako bi sprečila emitovanje programa u 
čijem sam kreiranju, kao urednik i jedan od rukovodilaca JP „Ibarske 
novosti" učestvovao. 

 

  

 

          A kada je diktator konačno pao, zatekao sam se na mestu urednika 
lokalnog lista „Ibarske novosti". I opet tužba. Ovoga puta zbog kolumne 
koju sam objavljivao u pomenutom listu tužio me bivši potpredsednik 



SO Kraljevo, u vreme protesta, Dušan Mitrović, koji je „lustriran" na 
mesto direktora Ugostiteljsko turističkog preduzeća „Srbija". Povod je 
tekst „Bivši direktori otkupljuju firme dok deca brane otadžbinu"  kojem 
sam pisao o tome kako su pomenuti Mitrović i Mihajlo Kosovac, bivši 
direktor „Magnohroma" i predsednik OO SPS, kupili preduzeće 
„Agrosrbija" iz Kraljeva. 

 

Na suđenju koje je usledilo, pokazalo se da je preduzeće kupio Mitrović, 
ali ne za sebe već za nekog tajkuna koji je radio u inostranstvu. Sudija 
Zlata Đorđević, koja je potom postavljena na mesto predsednice 
Opštinskog suda, donela je presudu kojom me je oslobodila, a 
istovremeno i presudu kojom se Mitrović osuđuje na mesec dana zatvora 
zbog zloupotrebe službenog položaja. Kao urednik novina objavio sam 
ovu presudu. 

 

Međutim, dogodilo se da je posle žalbe viši, mislim Vrhovni sud u 
kojem su očigledno sedeli partijski drugovi mog tužioca, ali i Slaviša 
Vojinović iz DS, presudu poništio i vratio na ponovno razmatranje, a u 
drugom slučaju Mitrovića oslobodio odgovornosti uz obrazloženje da 
nije ukrao više od 100.000 dinara. Ovoga puta bivam optužen za klevetu 
i novčanu kaznu od 200.000 dinara, koju je posle velike medijske akcije 
u kojoj su učestvovali svi viđeniji Kraljevčani, a i Vuk Drašković, platila 
SO Kraljevo na čijem je čelu bio Miloš Babić, a usledila je i nova tužba 
za nadoknadu duševnih patnji, pa još jedna za objavljivanje 
nepravnosnažne presude u lokalnim novinama. 

 



  Kako je i u ovom slučaju proces vodila sudija Silvana Stefanović, 
kadar JUL-a, kao i većina tadašnjih sudija u kraljevačkom opštinskom 
sudu, ponovo bivam oglašen krivim, a potom, posle žalbe, oslobođen, a 
gospođa Stefanović prebačena na neki drugi proces. 

 

Nekako u isto vreme stiže i presuda za duševnu bol gospodinu Mitroviću 
u iznosu od oko 300.000 dinara. U takvim okolnostima sud donosi 
odluku, na osnovu predloga Mitrovićevog advokata, da sa 40.000 dinara 
na ime sudskih troškova koje sam ja dobio presudom, delimično pokrije 
moj dug Mitroviću, zbog čega me je tužio advokat koji me je zastupao 
na sudu, a sud proglasio krivim i naložio mi da mu isplatim sudske 
troškove za proces u kojem sam oslobođen. 

 

  Paralelno sa ovim suđenjima, traje borba za spas J.P. „Ibarske novosti" 
koje su privatizovane uz pomoć tadašnjeg ministra Bubala i Velimira 
Ilića. U tom trenutku sam bio na mestu urednika novina i predsednika 
Sindikata „Nezavisnost" i uspeo da se ugovor sa bivšim vlasnikom 
raskine. U novim okolnostima trebalo je da budem zastupnik kapitala u 
firmi do nove privatizacije. U nameri da izvršim pritisak na lokalne 
vlasti kako bi kriminalno privatizovana firma ponovo postala javni 
servis Kraljevčana organizujem potpisivanje peticije koju je potpisalo 
više hiljada građana. 

 

Međutim, ovu ideju, ali i moje postavljenje na mesto zastupnika 
kapitala, sabotira tadašnji direktor Akcijskog fonda, Aleksandar 
Gračanac, još jedan sa nedavno objavljenog spiska, a kao kandidat za 
zastupnika, koga podržava i načelnik Raškog okruga Mateja Mijatović, 



pojavljuje se poznati doušnik Predrag Marković, koji je prethodno čak 
bio i direktor „Ibarskih" u vreme prinudne uprave i koji je i te kako kriv 
za urušavanje firme. 

 

 Tokom akcije prikupljanja potpisa na glavnom gradskom trgu Marković 
se čak usuđuje da dođe i otvoreno mi preti odmazdom kada on bude 
došao na mesto zastupnika kapitala. Pošto sam mu uzvratio pretnjom, 
usledile su tužbe, pa se dogodilo da me je Sud za prekršaje kaznio sa 
7.000 dinara zbog narušavanja javnog reda i mira, a Opštinski sud sa 
početnih 70.000 za verbalnu pretnju napadom na telo i dušu, a posle toga 
sledi i tužba, kako to već ide, za duševnu bol i patnju. 

 

          U međuvremenu, firma u kojoj sam bio predsednik Upravnog 
odbora, predsednik Sindikata „Nezavisnost", zamenik direktora i 
urednik, ide u stečaj. Zapravo, uz saglasnost tadašnje vladajuće koalicije, 
gradonačelnik Ljubiša Simović (DS) uspeva da od Ministarstva 
ekonomije dobije saglasnost da 40 radnika napusti firmu po socijalnom 
programu uz po 4000 evra, a da ostanu najbolji koji bi trebalo da 
„Ibarskim" vrate stari ugled i slavu u uslovima koji bi omogućili 
normalno i uspešno poslovanje. A onda se dogodilo da najbolji budu 
isterani na ulicu, bez igde ičega. 

 

 Dakle u trenutku kada se radilo na tome da se uz pomoć lokalne 
samouprave „Ibarske" oporave, biva postavljen stečajni upravnik koji je 
„Ibarske" doveo do bankrota, a potom su prodate novom vlasniku bez 
obaveze da zaposlene, koji su poslati na Zavod za tržište rada, vrati na 
posao. 



 

Uspešan biznismen koji je došao u Kraljevo iz Petrinje, bivši julovac 
Dragan Čičić, sada upravlja sa tri medija nekada najmoćnije medijske 
kuće u ovom delu Srbije. Istovremeno, zaposleni, koji već tri godine 
nisu primili platu, niti im je povezan radni staž, a među kojima su i vrsni 
novinari, neki čak i pred penzijom, bukvalno gladuju, bez ikakvih 
izgleda da se njihov status poboljša. 

 

 I kako, i zašto, očekivati da julovac brine o onima koji važe za perjanice 
demokratskog i objektivnog informisanja u vreme kad je to bilo sasvim 
suprotno idejama pomenute političke organizacije za koju se mislilo da 
je definitivno izumrla? Štaviše, novi vlasnik vraća na posao iste one koji 
su uzeli otpremninu i koji su sve vreme borbe za spas „Ibarskih" bili na 
suprotnoj strani, a neki čak i lično  umešani u kriminalnu privatizaciju, 
kao deo tadašnjeg, takozvanog, menadžmenta i koji bi zbog toga trebalo 
da odgovaraju zajedno sa bivšim vlasnikom koji je već mesecima  u 
zatvoru. Očigledno je da u Kraljevu postoji jedan broj ljudi, udbaša, u 
najgorem značenju te reči, koji su uvek na svojim mestima, bez obzira 
na prividne promene vlasti u gradu.       

 

    Možda nije bez značaja da napomenem da sam do sada objavio 
trinaest knjiga, uglavnom poezije, ali i dokumentarističke proze, među 
kojima je i knjiga reportaža s porodicama poginulih boraca 1999. godine 
sa ovog područja. 

 

Imam dva sina, koji su služili vojsku, nezaposleni, pa nas svu trojicu 
izdržava supruga koja radi kao prodavačica cveća. Za to što sam radio 



svojevremeno sam i nagrađivan, a pre nego što sam počeo da se bavim 
politikom, dao sam zapažen doprinos da Kraljevo postane jedan od 
značajnijih kulturnih centara u Srbiji. 

 

Član sam Udruženja književnika Srbije i Nezavisnog udruženja novinara 
u čijem sam osnivanju učestvovao. 

 

 U očekivanju otvaranja dosijea, koji će pokazati da sam bio na listi za 
odstrel DB, zajedno s pokojnim Miletom Korićancem, nadam se da ćete 
učiniti ono što je u Vašoj nadležnosti da moje ljudsko pravo na 
dostojanstven i častan život, kakvim sam do sada živeo, bude poštovano. 

 

  

 

                              Srdačan pozdrav, 

 

                              Ivan Rajović, 

 

                              Ruđera Boškovića 49/a 

 

  

 

  



 

Natrag 

 

copyright magazin-tabloid.com © 2012. 

 


